MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
Planeta Br. 112 | Dve decenije „Planete“
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 112
Planeta Br 112
Godina XX
Jul - Avgust 2023.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

HOBI

 

O.K.

Modeli vazduhoplova

Od Sakare do spejs-šatlova

 

Aerotuneli su cevasta postrojenja čija je namena da pokažu uzajamno delovanje vazduha i objekta koji leti ili se kreće unutar njih. U aerotunelima se isprobavaju letelice. Modeli vazduhoplova imaju višestruku primenu. Jedna od njih je istraživanje karakteristika nekog aviona ili slične letelice da bi se osmislili novi modeli ili saznala efikasnost postojećih. Reč je o znatno umanjenim vazduhoplovima, bez pilota.  

HOBI

Slobodan let

Brojni su materijali koji se koriste za pravljenje statičnih modela koji ne lete. U zavisnosti od svrhe i srazmere, najčešće se koriste metal, drvo, plastika, hartija i stakloplastika, odnosno fiberglas. Statični modeli se potom, kao i leteći, stavljaju u aerotunele. Budući da modeli obuhvataju sve od igračaka do vrlo složenih tvorevina, neretko postoji posebna oprema od sintetičkog polimera koji se u proizvodnji ubacuje u izlivenoj formi  u kalup. Kalupi od smole i gume su jeftiniji ali manje postojani.
Ljudi su predstave o letelicama imali znatno pre nego što su braća Mongolfije, krajem 18. veka, poleteli u balonu na vruć vazduh. A prilikom arheoloških iskopavanja u Sakari, u Egiptu, vršenih pet godina pre nego što će braća Rajt obaviti prvi kontorlisani let avionom kod gradića Kiti Hok, u Severnoj Karolini - pronađen je model letelice za koji se veruje da je nastao u drugom veku pne. Taj najraniji model aviona je bio je dugačak oko 15 cm a imao je krila i trup.

HOBI

Radijski kontrolisana letelica

Posle leta braće Rajt nastala je ekspanzija avio modelarstva. S jedne strane, to je postala popularna razonoda za decu a sa druge su se ljudi, preko te vrste modelarstva, upoznavali sa vazduhoplovim koji su korišćeni u civilne i vojne svrhe. Vremenom je bilo sve više modela putničkih letelica tako da su smanjeni modeli aviona obično služili u marketinške svrhe. S sa letovima u  svemir pojavili su se i modeli različitih svemirskih letelica, poput spejs-šatlova.

HOBI

Aerotunel

Modeli su neretko pravljeni na osnovu izgleda već postojeće letelice. Statički modeli se obično izlažu na aerodromima, turističkim agencijama i u muzejima vazduhoplovstva. Najmanja razmera je 1:1250, a najveća 1:18.
Bambus je takođe korišćeni materijal za izradu. Ugljenikovo vlakno koristi se za izradu modela helikoptera, za pravljenje propelera i delove krila.  
U početku se hobi zasnivao na slobodnom letu, što znači da je model unapred bio pripremljen i da nije bilo kontole leta. Drugi metod je primena kontrolne linije, što podrazumeva vezivanje za dršku u ruci ili neki drugi objekat. To može da se učini preko kabla od čelika, metalnih žica ili kanapa. Kada je nastajao ovaj metod, moglo je da se leti samo ukrug. Neki od modela sa kontrolnom linijom dostižu brzinu od 240 km/h.
Poslednja kategorija za upravljanje su radijski kontrolisane letelice. One rade na osnovu sadejstva radio-predajnika i radio-prijemnika. Ovaj vid kontrole je prvobitno korišćen u modelima helikoptera. Danas se sve  više upotrebljavaju kompjuteri.
Postoje brojni klubovi koji  se bave avio-modelarstvom. Neki od njih nude obuku početnicima. Ako se neko opredeli za leteće modele, treba da zna da je to jedan od skupljih hobija. Širom Evrope i u SAD postoje posebne radnje u kojima se mogu nabavite brojni modeli u delovima i sa uputstvima kako da se radi i vežba.

HOBI

Model kompanije Kvantas iz Australije

Kada hobista pravi svoju verziju vazduhoplova, mora da prvo zna da li je reč o letećem ili o stajaćem modelu. Kod letećih se primenjuju isti principi kao kod letelice u punoj veličini. Ono što može biti zbunjujuće za početnika je veliki broj proizvođača plastične opreme. Za takve je bitno da nema previše delova i da izrada nije previše složena, za šta služe priložena uputstva. Kod plastičnih modela, svi delovi su dati u okviru više  ramova iz kojih je potrebno pažljivo odvajati deo po deo alatom koji je predviđen za to.

HOBI

Model aerodroma u Sofiji sa modelima aviona

Za lepljenje se koristi hemijsko jedinjenje dihlorometan ili plastični cement. Izazov predstavlja stavljanje oznaka na letelicu, bilo da je reč o vojnom avionu ili o civilnom avio-prevozniku. Neretko se dobijaju modeli sa već unetim oznakama vojske i avio-kompanija.
Za modelare se organizuju takmičenja. Osim kreativne i takmičarske dimenzije, mnogi koji se upuste u ovaj hobi - postaju kolekcionari. Zbirka se može formirati na osnovu izbora kolekcionara. To je neretko u vezi sa svrhom vazduhoplova. Može se formirati i po tome kojom avio-kompanijom pojedinac najčešće leti.

 

O.K.


 

 


Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 116
Planeta Br 116
Godina XXI
Mart - April 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2024 PLANETA